„A BEILLESZKEDÉSI, TANULÁSI, MAGATARTÁSI NEHÉZSÉGGEL KÜZDŐ GYERMEK, TANULÓ: AZ A KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ GYERMEK, TANULÓ, AKI A SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG SZAKÉRTŐI VÉLEMÉNYE ALAPJÁN AZ ÉLETKORÁHOZ VISZONYÍTOTTAN JELENTŐSEN ALUL TELJESÍT, TÁRSAS KAPCSOLATI PROBLÉMÁKKAL, TANULÁSI, MAGATARTÁSSZABÁLYOZÁSI HIÁNYOSSÁGOKKAL KÜZD, KÖZÖSSÉGBE VALÓ BEILLESZKEDÉSE, TOVÁBBÁ SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSE NEHEZÍTETT VAGY SAJÁTOS TENDENCIÁKAT MUTAT, DE NEM MINŐSÜL SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰNEK.”
„SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEK, TANULÓ: AZ A KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ GYERMEK, TANULÓ, AKI A SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG SZAKÉRTŐI VÉLEMÉNYE ALAPJÁN MOZGÁSSZERVI, ÉRZÉKSZERVI (LÁTÁSI, HALLÁSI), ÉRTELMI VAGY BESZÉDFOGYATÉKOS, TÖBB FOGYATÉKOSSÁG EGYÜTTES ELŐFORDULÁSA ESETÉN HALMOZOTTAN FOGYATÉKOS, AUTIZMUS SPEKTRUM ZAVARRAL VAGY EGYÉB PSZICHÉS FEJLŐDÉSI ZAVARRAL (SÚLYOS TANULÁSI, FIGYELEM VAGY MAGATARTÁSSZABÁLYOZÁSI ZAVARRAL) KÜZD.”
A fenti idézetek a Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényből származnak. Hazánkban a mind a beilleszkedési, tanulási, magatartászavarral küzdők száma (BTM), mind a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók száma évről évre nő. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának 2017. novemberi tájékoztatása szerint Magyarországon a közoktatásban résztvevő SNI tanulók száma a 2001/2002es tanévben 58 748 fő volt (a súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók nélkül). Ez a szám a 2016/2017es tanévre 85 730 főre emelkedett. Megjegyzendő, hogy ezen belül a pszichés fejlődési zavar 2001ben 8690 gyereknél volt tapasztalható, s ezen problémák száma 2016ra 42242re emelkedett. Míg a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek tanulók száma a 2001/2002es tanévben 62 703 fő volt, addig számuk 2016/2017es tanévre 86 363 főre emelkedett. A közoktatásban résztvevő tanulók száma 2001ben 944.000, 2017ben 741.500 fő volt. Tehát a BTMes és SNIs diákok aránya 2001től 2017ig 12,8%ról 23,2 %ra nőtt. (Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal 2001es és 2017es adatai.)
A fenti adatok elgondolkodtatók. Többek között azért, mert csak azoknak a tanulóknak a számát tükrözik, akiknek a problémái diagnosztizálva lettek. Nincs szó azokról a gyerekekről, akik az intelligencia szintjük által elvárható teljesítmény alatt teljesítenek a különböző tantárgyakból, akik „ügyetlenek”, akik rágják a körmüket, szoronganak, folyamatosan hintáznak a széken, vagy netán 6 éves koruk tájékán még előfordul náluk az ágybavizelés. Természetesen az említett problémák mellett még számos tünet előfordul a közoktatásban részvevő tanulók között, mely megnehezíti, megkeseríti nemcsak az iskolai életüket, hanem a mindennapjaikat is.
Amikor az iskolai teljesítményben is megnyilvánulnak a problémák, általában tanulási nehézségről beszélünk. Gyakran előfordul, hogy „nevet” sem kap a jelenség, csupán a tanuló értékelésében jelenik meg egyegy rossz érdemjegyben, vagy a szorgalom, a magatartás leminősítésében. A gyerekek akarvaakaratlanul kudarcként élik meg az eseményeket, az értékelést. A sorozatos kudarcélmény a tanulástól, az iskolától való elforduláshoz vezet. Van, aki „csak” fizikailag van jelen a tanórán, gondolai egészen máshol járnak, ám sokan idő előtt befejezik a tanulmányaikat.
Az Országgyűlés Hivatala által kiadott 2017es közlemény szerint „2008 ÉS 2016 KÖZÖTT A KORAI ISKOLAELHAGYÓK ARÁNYA AZ EUS TAGÁLLAMOK ÁTLAGÁT TEKINTVE FOLYAMATOSAN ÉS MEREDEKEN CSÖKKENT. HAZÁNKBAN A KÉT IDŐPONT ADATAI KÖZÖTT NÖVEKEDÉS FIGYELHETŐ MEG 11,7 SZÁZALÉKRÓL 12,5 SZÁZALÉKRA.”
Az okokat keresve nem nehéz kitalálni, hogy a probléma összetett. Meghatározó a szülői minta, a szociokulturális háttér, az anyagi helyzet, a gyermek adottságai, készségei, képességei, az az életút, melyet az iskolakezdésig bejárt. A sok lehetséges összetevő között találhatjuk az idegrendszeri éretlenséget. Ebben az esetben nem egy kóros folyamatról van szó, hanem arról, hogy a gyermek idegrendszere az iskolába lépéskor nem éri el a biológiai életkorától elvárható szintet.
Az idegrendszer fejlődésének ütemét számtalan esemény befolyásolhatja. Ezek egy része az anyaméhben éri a gyermeket (pl. az anya betegsége, folyamatos stresszhatás, gyógyszerek, vegyszerek). Gondot okozhatnak a születés körüli problémák, mint a túl gyors, vagy nagyon elhúzódó szülés, a nyakköré tekeredett köldökzsinór, a császármetszés. Jane Ayres így foglalta össze: „A SZENZOROS INTEGRÁCIÓ ZAVARAI ÁLTALÁBAN NEM ABBÓL EREDNEK, HOGY A GYERMEKET HOGYAN NEVELTÉK, SOKKAL INKÁBB AZOKNAK A KÖRÜLMÉNYEKNEK AZ EREDMÉNYE, AMELYEKET MÉG NEM TUDUNK TELJESEN ÁTLÁTNI. EGYES GYERMEKEKNÉL A ROSSZ TÁPLÁLKOZÁS, VEGYSZEREK A TÁPLÁLÉKBAN, A LEVEGŐBEN, NEHÉZ SZÜLETÉS ÉS SOK MÁS TÉNYEZŐ LEHET A ZAVAROK OKA. MIVEL AZONBAN NEM LÁTUNK BELE AZ AGYBA, NEM VAGYUNK ABBAN A HELYZETBEN, HOGY A FELISMERT PROBLÉMÁT VISSZAKÖVETHESSÜK A KELETKEZÉSI PONTIG. (AYRES, 2005)
Ulla Kiesling terapeuta tapasztalatai szerint az idegrendszer eltérő fejlődésének okai között szerepelhet a nehéz, vagy elhúzódó szülés, a szülés alatti oxigénhiányos állapot, az anyát érő stressz, a szülők dohányzása a terhesség alatt, az anya alkohol, vagy kábítószer fogyasztása, gyógyszerek hatásai, illetve megemlíti az „elektroszmogot” melyet a mikrohullámú sütők, számítógépek, mobiltelefonok és egyéb vezeték nélküli eszközök okoznak. (Kiesling, 2014)
A fenti meghatározások között szerepelnek olyan problémákat okozó tényezők is, melyek a születés után érik a gyermeket. Minden olyan körülményt mely az idegrendszer érési tempóját befolyásolja, nehéz lenne felsorolni. Viszont van néhány olyan jellegű akadályozó tényező, melyet mindenképpen érdemes megemlíteni. Ilyen az ingerszegény, vagy éppen ingerekben túlzsúfolt környezet, a mesterséges élelmiszeradalékok, bizonyos fertőző betegségek, a magas lázzal járó állapot, vagy egyes gyógyszerek mellékhatásai. Az okok keresése természetesen nagyon fontos, de az egyén esetében, amikor már jelentkeznek az idegrendszeri éretlenség tünetei, véleményem szerint fontosabb a terápia, ami nem más, mint az idegrendszer „érlelése” szenzomotoros gyakorlatok által.
Az idegrendszer megfelelő szintű érettsége nemcsak fejlődésneurológiai szempontból fontos. Gondoljuk el, hogy a gyermeknek iskolába lépéskor rendelkeznie kell azokkal képességekkel, készségekkel, melyek segítségével zökkenőmentes lesz számára az iskolakezdés. Enélkül megnő az esélye az iskolai sikertelenségnek, beilleszkedési és magatartásproblémáknak illetve tanulási zavarnak. A tanulási zavarnak többféle értelmezése lehetséges. Zsoldos Mária és Sarkady Kamilla négyféle típusát különböztetik meg (ZsoldosSarkady, 1991): • fejlesztő pedagógiai gyakorlat, • neuropszichológiai megközelítés, • perceptuális, illetve szenzomotoros elméletek, • pszicholingvisztikai séma.
Az általam alkalmazott terápia, illetve prevenciós tréning szempontjából a harmadik, tehát a perceptuális, illetve szenzomotoros elméletek szempontjából szeretném részletesebben bemutatni a problémát. Piaget fejlődéslélektani elmélete szerint a gyermek prekognitív és kognitív fejlődési folyamatában négy elkülöníthető szakasz határozható meg. (Katona, 2001) Ezek időbeli elhelyezkedése és tartama függ az egyéntől, viszont egészséges ember fejlődése során jelen vannak. A fejlődési szakaszok sorrendje azonos és szigorúan meghatározott. Piaget kiemeli a reflexek adott időszakban betöltött szerepét, illetve hangsúlyozza az integrálódás fontosságát. A gestaltpszichológia képviselői, Goldstein, Strauss, Werner,Wewetzer Lempp (Illyésné, 1987) az 1930as években meglátták az összefüggést az észlelési zavar és az agy organikus elváltozása, sérülése között. A későbbiekben ez képezte az alapot a szenzoros impulzusok és motoros válaszok közötti összefüggések elemzésénél. Kephart és Frostig (Rogers Agnes L.1968) kiemelt szerepet tulajdonítottak az érzékelésnek és a mozgásnak azon kognitív képességeket illetően, melyek meghatározzák a tanulási képességeket. Affolter „A PERCEPCIÓ FEJLŐDÉSÉT SZAKASZOKRA BONTOTTA. AZ ELSŐ, MODALITÁSSPECIFIKUS SZAKASZBAN TÖRTÉNIK MEG AZ ALAPMODALITÁSOK FEJLŐDÉSÉNEK ELINDULÁSA, MELYEK ZAVARTALAN FEJLŐDÉSE FELTÉTELEZI A MÁSODIK SZAKASZ SIKERES ALAKULÁSÁT. EBBEN AZ ÚGYNEVEZETT INTERMODÁLIS FÁZISBAN MÁR A MODALITÁSOK EGYÜTTMŰKÖDÉSE, ÖSSZEKAPCSOLÓDÁSA TÖRTÉNIK MEG. A HARMADIK SZAKASZBAN, A SZUPRAMODÁLIS, SZERIÁLIS FÁZISBAN AZ IDŐISÉG BEKAPCSOLÓDÁSA RÉVÉN VÁLIK KÉPESSÉ AZ EGYÉN A MODALITÁSOK ANTICIPÁLÁSÁRA. A FEJLŐDÉSI SZAKASZOKBAN TÖRTÉNŐ ZAVART MŰKÖDÉS HATÁSSAL VAN A TANULÁSI FOLYAMATOK KIALAKULÁSÁRA. AZ ÉSZLELÉS ÉS MOZGÁS KÖRFOLYAMATÁNAK HANGSÚLYOZÁSA TESZI TELJESEBBÉ A PERCEPTUÁLIS FOLYAMATOK FEJLŐDÉSÉNEK ISMERETÉT. AZ INTEGRÁCIÓT AZ AGY AZ EGYENSÚLYI ÁLLAPOT AUTOMATIKUS FENNTARTÁSÁRA SZERVEZI. AZOK AZ INTEGRÁCIÓS FOLYAMATOK, MELYEK A SZENZOMOTOROS RENDSZERREL KAPCSOLATOSAK, KÜLÖNÖSEN JELENTŐSEK A NEUROGÉN TANULÁSI ZAVAROK SZEMPONTJÁBÓL.” (BollaMészáros, 2014) Ayres a szenzomotoros integrációt a kognitív fejlődés alapjának tekintette. Elmélete szerint a szenzomotoros integráció négy szinten valósul meg. Az első szinten a taktilis érzékelés által szerzett információk kerülnek egymással kapcsolatba. Középpontban az anya és a gyermek taktilis kapcsolata áll, mely a simogatást, szoptatást, tisztába tevést foglalja magában. Az érintésen, mint kellemes élményen van a hangsúly. A második a gyermek vesztibuláris és proprioceptív érzékelése, az ingerek feldolgozása. Ez teszi lehetővé a koordinált szemmozgások létrejöttét, az izomtónus beállítását, a gravitációs erővel szembeni mozgások kivitelezését (ezen nemcsak a nagymozgások értendők, hanem a nyelv mozgatása a beszéd során, a szemmozgások, az ujjak finom motorikája is), a biztonságos mozgást. A szenzoros integráció harmadik szintjét az akusztikus és vizuális ingerek percepciója, feldolgozása és integrációja követi. Ennek következménye egyrészről a beszéd megértése, beszéd képzése. Másrészről a vizuális ingerek észlelése, a szemkéz koordináció kialakulása, melynek során a gyermek saját mozgásának urává válik. A negyedik szintet az összetett feldolgozási folyamatok képviselek. Ezek tulajdonképpen a tanulási alapképességek; az olvasás, írás, számolás, mozgás, figyelem és viselkedésszabályozás. „AZ ÖNKÉP, AZ ÖNKONTROLL, A MAGABIZTOS, CÉLIRÁNYOS VISELKEDÉS CSAK ÚGY JÖHET LÉTRE, HA A TEST MINT AZ IDEGRENDSZER ÁLTAL VEZÉRELT SZOMATOSZENZOROS EGYSÉG MŰKÖDIK.” (Ayres, 1984 id.: Brüggebors) 1963ban jelent meg Mary R. Fiorentino könyve „Reflex Testing Methods for Evaluating C.N.S. Development” címen. A szerző abból a célból jelentette meg korszakalkotó művét, hogy a neurológiai diszfunkciók megnyilvánulásának (jelen esetben a perzisztáló csecsemőkori reflexek értendők ezen) tükrében
tudjuk értelmezni a fizikai, mentális, vizuális és auditív észlelési, pszichoszociális problémákat. Peter Blythe és lánya Sally Goddard Blythe szintén összefüggéseket találtak a perzisztáló csecsemőkori reflexek, valamint a tanulási nehézségek, a magatartás és beilleszkedési zavar között. Napjainkban is számos kutatás folyik a gyermekek idegrendszerének érésével kapcsolatosan, illetve léteznek szenzomotoros egyéni és csoportos terápiák. Az általam kutatott módszer jellemzője, hogy minden olyan csecsemőkori reflex integrálását tartalmazza, melynek hatása van az egyes tanulási képességekre. Figyelembe veszi az éretlenség mértékét, a gyermekek életkorából és fizikai állapotából következő terhelhetőséget. Didaktikai és edzéselméleti szempontok tekintetében a program a fokozatosság, valamint az adaptivitás elvén alapul. Nagyon lényeges, hogy követi a gyermek ontogenezisének főbb állomásait. Mivel a perzisztáló reflexek tanulási képességet befolyásoló hatása többszörösen bizonyított, így igen elszomorító az az adat, mely 2015ben látott napvilágot egy lengyel kutatás során. (Ewa Gieysztor Choińska Małgorzata PaprockaBorowicz, 2015) A vizsgált 46 éves, egészséges gyermekek 65%nál találtak integrálatlan csecsemőkori reflexeket. Ezen reflexek jelenléte a második életév után nemkívánatos. Ha figyelembe vesszük az esetleges spontán érést, abban az esetben is igen valószínű, hogy az érintett gyermekeknek az iskolába lépést követően különböző nehézségekkel kell szembenézniük. A kutatásom egy részében arra szeretnék választ kapni, hogy az általam összeállított Komplex Szenzomotoros
Tréning fejlesztő hatása befolyásoljae (és ha igen, akkor milyen mértékben) egyrészt a gyermekek idegrendszerének érését, másrészt az alapvető tanulási képességeiket? A tréning hatását elsősorban a nagycsoportos óvodások körében, valamint az első osztályosok között fogom vizsgálni. Amennyiben hipotéziseim bizonyítást nyernek, akkor az Integrált Komplex Szenzomotoros Tréning, hozzájárulhat bizonyos tanulási képességek megalapozásához, csökkentheti a beilleszkedési és magatartási problémákat, meghatározhatja a gyermek tanuláshoz való viszonyát egy egész életre kihatóan. A sikeres iskolai beválás hatással van arra, hogy a gyermek felnőttként hogyan találja meg a helyét a munkában, a társadalomban.
Forrás: Sarlós Erzsébet írása alapján